Kansallinen tulorekisteri (KATRE) otetaan käyttöön 1.1.2019

Työnantajia, ja varsinkin palkkahenkilöstöä paljon puhuttanut tulorekisteri herättää paljon mielenkiintoa ja kysymyksiä.

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta tulotiedoille

Rekisteri sisältää kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Vuodesta 2019 alkaen tulorekisteriin ilmoitetaan palkkatiedot. Vuodesta 2020 alkaen ilmoitetaan myös eläke- ja etuustiedot.

Tiedon tuottajat ilmoittavat tiedot ansiotuloista tulorekisteriin reaaliaikaisesti ja maksukohtaisesti. Palkkatietojen tuottajia vuodesta 2019 lähtien ovat kaikki työnantajat, yhdistykset, säätiöt, kotitaloustyönantajat, asunto-osakeyhtiöt ja muut toimijat, joilla on velvollisuus ilmoittaa palkkatietoja jollekin tulorekisterin käyttäjätaholle. Tietoa tulorekisteriin tuottaa joko tiedon tuottaja itse tai hänen valtuuttamansa tahot, esimerkiksi tilitoimistot.

Mitä tietoja tulorekisteriin ilmoitetaan?

Tulorekisteriin ilmoitettavia tietoja ovat tehdystä työstä maksetut palkat, palkkiot, työkorvaukset sekä muut ansiotulot kuten luontoisedut. Myös verovapaat ja veronalaiset kustannusten korvaukset on ilmoitettava.

Ketkä käyttävät tulorekisterin tietoja?

Tulorekisterin tietoja käyttävät ne, joilla on siihen lain perusteella oikeus. Tietoja saa käyttää vain siinä laajuudessa, kuin laki määrittelee.

Tulorekisterin tietoja käyttävät 1.1.2019 lähtien:

  • Kela
  • Työeläkelaitokset ja ETK
  • Työttömyysvakuutusrahasto
  • Verohallinto
  • Koulutusrahasto
  • Työsuojeluviranomaiset
  • TEMin hallinnonala
  • Tilastokeskus
  • Työttömyyskassat
  • Vahinkovakuutusyhtiöt
  • Kunnat

Lähde: Verohallinto